Yoga i vardagen - Andrea Nanda

Yoga i vardagen - Andrea Nanda

För mig handlar yoga mycket om samspelet mellan kroppen, andetaget och sinnet, oavsett om det är på en yogamatta eller i ens vardag.

Livet som småbarnsförälder med en liten 1 åring som tar mycket uppmärksamhet och tid, gör att det finns inte lika mycket plats för den fysiska yogan i mitt liv just nu. Det händer att jag kommer iväg på en klass då och då, men till största del sker min fysiska yogapraktik på vardagsrumgolvet, och då oftast med en liten pojke klättrandes över mig. Eller kanske får jag till en lugn kvällsklass efter nattningen, men detta slutar ofta med att jag somnar på mattan efter ett par positioner. Det tolkar jag som att det min kropp behöver just då är ... sömn.

 

Men som tur är så finns det andra sätt att utöva yoga, en kort mediation innan familjen vaknat kanske eller det allra viktigaste egentligen: att ha närvaro och lyhördhet i vardagen. Att ta sig tid att varje dag lyssna på kroppen, andetaget och sinnet som talar om för en hur man mår är ett enkelt och effektivt sätt att praktisera yoga i vardagen. Speciellt i dessa stressiga juletider är det extra viktigt att stanna upp och lyssna på ens inre visdom och guide. Precis som ett litet barn som behöver något eller inte är helt nöjd, så börjar barnet med subtila signaler signalera detta. Om vi inte är lyhörda börjar det lilla barnet att ge tydligare signaler med ljud och gester och om vi fortsätter ignorera kommer det lilla barnet börja gråta och till slut skrika helt hysterisk tills vi lyssnar.

Våra kroppar fungerar på samma sätt, vi börjar med att få subtila signaler att vi behöver något till exempel mer vila, återhämtning, rörelse, mat, avspänning i kroppen eller annat. Lyssnar vi inte, kommer kroppen börja tala högre och högre och i värsta fall får vi tills slut värk, blir sjuka eller drabbas av utmattning.

Det är därför viktigt att ta med sig yogans kraftfulla men enkla vertyg om närvaro och lyhördhet till en själv, från mattan till resten av ens liv. Yogans förmåga att skifta kroppen, andningen och sinnet till vårt lugn-och ro-system är för mig en av yogans allra viktigaste verktyg. Det både stillar sinnet och återhämtar kroppen.

 

Så stanna upp, lyssna på ditt andetag, lyssna på din kropp och ta många stunder av vila och återhämtning här och där. Säg ja till dig själv genom att vara lyhörd för dina egna subtila signaler. Det innebär att vi ibland behöver säga nej till annat men kom ihåg att det betyder ett JA för dig själv!

 

Önskar oss alla en mysig juletid med mycket kärlek och ljus ❤❤❤

 

Andrea Nanda

 

 

 

 

 

PRENUMERERA PÅ VÅRT NYHETSBREV